De Klepperklumpkes van 't Walfort                                                     Aalten - Nederland
Home » Reisverslagen » Reisverslag Menorca 2002 (deel 3)

Reisverslag Menorca 2002 (deel 3)

Gepubliceerd op 1 januari 2002 20:10

1 November: (Annie)

Na een drukke week en voor sommigen slapeloze nachten was ‘t zover. Rond 9.00 uur vertrek vanaf de Zuiderkerk.  De busreis verliep voorspoedig. Op Schiphol wachten op de dingen die komen gingen, voor diegene voor wie voor ‘t eerst vlogen met klamme handen. Het viel allemaal reuze mee. We hadden een rustige vlucht, de overstap in Barcelona verliep goed.

ImageAangekomen op Menorca waren er wat problemen, 2 koffers bleken zoek. Toch maar vertrokken want we moesten om 19.00 uur optreden. Dit was in een sporthal in Mercadal. De mensen waren enthousiast. Na ‘t optreden weer de bus in naar Ciutadella. Daar wachtte ons een barbecue. Prima verzorgd. Rond 24.00 uur werden we naar de appartementen gebracht. Wij hebben het prima getroffen, maar we waren zo moe dat we de heren maar bij elkaar hebben gelegd.

2 November: (Annie)

Na een korte maar goede nachtrust ‘s morgens een rondleiding gehad met onze tolk Anna door Ciutadella. Daarna tot ongeveer 14.00 uur vrije besteding. De mensen hier zijn geen mensen van de klok. Het is dus vaak wachten. Het eten was voortreffelijk, macaroni met zeebanket. Daarna om 18.00 uur een ontvangst door de burgemeester. Rond 19.00 uur moesten we optreden in een theater. De mensen vonden het fantastisch. Er was ook een groep uit Mallorca. Daarna weer eten, dit keer een buffet. Ik heb bewondering voor de mensen die dit voor elkaar krijgen. Het was heerlijk. Rond 24.00 uur weer naar huis, moe en voldaan.

3 November: (Jan/Joke)

Bezoek van de toren St. Nicolas in de haven. We werden netjes opgehaald en richting het kasteel(tje) gebracht. In 1 auto zaten Annie Hoefman, Joke en Riet. Halverwege liepen anderen van onze groep. Juan zei tegen Riet en Joke, er uit en tegen Annie sit down. Annie bleef dus als enige in de auto. Waarom is niet duidelijk. In de toren kon je ook naar boven en over zee uitkijken. We gingen daarna terug naar het centrum, via de haven en daar op een caféterras een pils gedronken. Omdat er toch wat geld uitgegeven moest worden gingen een aantal dames maar een horloge kopen. Na de nodige koffie en bier te hebben genuttigd vertrokken we naar de feestzaal voor de lunch. Daar was rijst met vis (paelja). Voor menigeen een tractatie maar voor sommigen toch het sein om de stad in te gaan voor een andere hap. Van de groep ontving iedereen als herinnering een verzilverd schaaltje met inscriptie. Na het eten moest iedereen op de foto op de stenen zitbank aan de rand van het sportveld. Met een aantal zijn we (weer) op een terrasje neergestreken en heerlijk in de najaarszon een borreltje gedronken.
Om 19.00 uur vertrok de groep uit Mallorca met de boot. We hebben ze onder veel gezang en plezier uitgezwaaid. Om 21.30 uur kregen we nog weer eten, ditmaal in de zgn garage, het oefenlokaal van de dansgroep.

4 November: (Jan/Joke)

We werden weer met de auto opgehaald van huis en na een stop op het plein bij “de naald” naar de baai van Macarella gebracht. Daar was een mooi strandje en grillige rotsen. Helaas liet de zon verstek gaan en de wind maakte het toch wel wat frisjes. Ondanks dat sprongen een aantal leden toch het water in. In het vakantiedorpje was verder niets te beleven, nog Imagegeen kopje koffie was er te krijgen. In het dorpje was alles afgeplakt, alle reclameborden, lantaarns enz. Na een half uurtje hadden we het wel bekeken en hebben ze ons maar weer terug gebracht naar Ciutadella waar we in het café naast het theater koffie, bier en crème de Cataluna hebben gedronken. Vervolgens kuierden we weer naar de garage voor de middagpot wat weer heerlijk smaakte. Met de auto’s werden we daarna gebracht naar een graftombe (tudon, een soort hunebed). Deze is pas in 1975 blootgelegd. Opvallend is dat bovenop aan 1 kant een steen ontbreekt. Anna legt dit uit.Twee jongens waren verliefd op hetzelfde meisje. De vader van het meisje bedacht een wedstrijdje onder de twee. De ene moest een hunebed maken en de ander een waterput. Degene die het eerst hiermee klaar was zou met zijn dochter mogen trouwen. Toen de hunebedbouwer zo ver was om de laatste steen er op te hijsen steeg van de overkant een gejuich op. De putgraver was op water gestoten en had de wedstrijd dus gewonnen. De stenensjouwer werd zo kwaad dat hij de steen opnam en er mee naar de put ging en hem daarna boven op de andere jongen gooide. Deze stierf ter plekke. De stenen-bouwer werd in het gevang gegooid en het meisje is nooit getrouwd. Een echt liefdesdrama dus. We werden hierna via een landweg tussen de stenen heggen naar een ander veld gebracht. Hier waren ook van allerlei stenen bijzonderheden te zien. Op de terugweg werd een steengroeve bezocht. Dit was een groeve waaruit heel zacht steen werd gezaagd, een soort Bentheimer steen. Op de werkplaats van deze groeve was een afvalbergje met een afgekeurde partij van een souvenirwinkel. Daar waren heel wat mooie dingen tussen voor de bingo die we misschien nog wilden gaan doen. Er werd heel wat gerauscht zoals Anna dat zei. (daar deed ze zelf ook driftig aan mee). ’s Avonds om 21 uur waren we weer present in de garage om daarna thuis nog een lekker biertje, wodkaatje of likeurtje te drinken.

5 November: (Toon)
Zoals iedere dag lekker opstaan en ontbijten met een surprise (aardiggeitje), een nieuwe pen. Beetje moeilijk uit te pakken maar ik red het wel. Na een heerlijke douchebeurt (gaat volgens schema) kleed ik me aan en iedereen zit al te wachten want ik ben de laatste. We lopen naar het pijnboomplein voor een busexcursie. We gaan op bezoek naar Forelles, een voormalig klooster hoog op een berg. Na een hele klim (met de bus uiteraard) kwamen we boven met een prachtig uitzicht en harde wind. We gingen het klooster binnen waar we rust vonden en de tijd om diverse dingen te aanschouwen en over ons lieten komen. Er was een leuke binnenplaats met cultuur en ook een souvenirwinkeltje waar je diverse artikelen kon kopen zoals Eef Albers die castagnetten kocht. Ze gingen meteen de verpakking uit en werden meteen uitgeprobeerd. Hij sloeg aan het oefenen en dat viel niet mee (voor ons). Na verschillende foto’s gemaakt te hebben gaan we weer huiswaarts. Om 17.00 uur zijn we weer in Ciutadella waar we onze huisjes weer opzochten. We frissen ons lekker op en om 20.00 uur zijn we weer present in de garage voor weer een lekkere hap.

We gaan weer terug naar huis en rusten uit voor de volgende dag. De nacht zou achteraf voor menigeen niet zo prettig verlopen. Wat bleek. Er vallen zieken. Griep, koorts, rillingen, scheurbuik, diarrhee, overgeven, de klepperziekte of is het de Spaanse griep? Een aantal blijven op de been maar voor hoe lang? Zo noo raakt miene penne leug.

6 November: (Gerrit/Riet)

Het is 10 uur en nog geen taxi. Waar blijven ze? Ze zouden ons toch ophalen en het wordt ondertussen al 10.30 uur. Dan maar lopen naar het plein bij de molen, dat is ongeveer 10 minuten. Daar aangekomen zien we enkele leden. Waar is de rest? O jee, geveld waarschijn-lijk door een bacterie. Acht mensen zijn ziek. Paniek bij Juan. Hij gaat de huizen langs waar de zieken zijn om kamillethee te zetten. Zelf gaan we maar koffie drinken op een terras want het zonnetje schijnt heerlijk. We slenteren wat door de stad en gaan om 13.30 uur naar de garage om te eten. Met auto’s gaan we daarna naar Blanes en Pont d’en Gil. Mijn buik begint een beetje raar te doen en ik voel krampen. Ik word naar huis gebracht en heb het verder rustig aan gedaan. ‘s Avonds om 19.00 uur weer op pad naar de paardenshow. Prachtige show gezien van man en paard. Ook hierbij waren verschillende leden afwezig door maagomstandigheden. Om 21.30 uur werd ons weer eten voorgeschoteld. Dit was aangepast aan onze zwakke magen. Gekookte kip met aardappelen en natuurlijk weer de koekjes. We aten met 18 leden (van de 34). Bij thuiskomst een borrel en toen snel naar bed.

7 November: (Gerrit/Riet)

Na een nacht van gerammel van de schotels aan de muur door de wind waren we al vroeg uit de veren en na ons heerlijke ontbijt zijn we met ons vijven (Riet blijft ziek thuis) naar de plazaImage de los pinos gelopen. We gingen met de bus naar Mahon. Onderweg was er nog een stop om heerlijke bitterkoekjes te kopen en een glaasje te drinken. In Mao aangekomen in de haven konden we de stad bekijken en onze eigen gang gaan. We vertrokken om 14.15 uur om op de terugweg een oud vissersplaatsje te bezoeken. Het was een mooi plaatsje met kleine straatjes, heel mooi. Ook werden er van alle stekjes en plantjes meegenomen. Na onderweg nog een Toula te hebben bezichtigd en een groepsfoto te hebben gemaakt zijn we weer naar Ciutadella vertrokken. In ons huis hebben we ons lekker opgefrist en wat geluierd. Om 21.00 uur gaan we weer richting de garage om weer te bunkeren. Lekkere worst zoveel als je wilde. Verder druiven, appels en een bakje vruchtenyoghurt. Na het eten begonnen Jan en Anna met een geweldig spel n.l. bingo. De leden van de Spaanse groep waren heel enthousiast, de prijzen waren geweldig!!! De avond ging zo snel voorbij en we gingen tevreden naar ons gastadres waar we om 24.00 uur naar bed gingen om vervolgens de volgende morgen weer op tijd present te zijn voor vertrek met privé-auto’s naar het vliegveld.

8 November: (Jan)

Toen we onze koffers hadden ingeleverd voor ons vertrek naar Madrid konden we niet weten dat we ‘s avonds om 22.00 uur nog op hetzelfde vliegveld in Mahon zouden zitten. Dit gebeurde. Telkens werd de vlucht aangegeven als vertraagd aangegeven. Later zou blijken dat we helemaal niet meer naar Madrid zouden gaan. ‘s Middags kregen we van vliegmaatschappij Iberia een eten in het restaurant aangeboden. Dat was nog wel even lekkker meegenomen maar we zaten er eigenlijk niet echt op te wachten. Rond 17.00 uur kwam het bericht dat we niet naar Madrid zouden gaan maar dat we naar Barcelona zouden worden gevlogen en daar in een hotel op kosten van Iberia zouden worden ondergebracht. En zo is het ook gegaan.

9 November: (Jan)

We hebben in hotel Don Jaime overnacht en de volgende morgen na een voortreffelijk ontbijt (dat moet worden gezegd) werden we weer met busjes naar het vliegveld gebracht. Om 10.15 uur stegen we weer op om naar onze eindbestemming (Amsterdam) af te reizen.
Op Schiphol aangekomen wachtte ons een heel prettige verrassing. Wil Ditzel, Dinie Oonk, Wim te Paske, Sharon en Mirthe Lubbers stonden als ontvangstcomité ons op te wachten. Om ongeveer 15.00 uur kwamen we in Aalten aan en zat onze fantastische, onvergetelijke reis er op.

Geplaatst door Annie Hoefman, Jan/Joke Oberink, Toon Hiensch, Gerrit/Riet Beernink